Zdjęcie tytułowe, maszyna do pisania

Testowanie dostępności i testowanie użyteczności - moje gościnne artykuły

Ostatnia, dość długa przerwa w aktywności na blogu Nauczyciel w IT była spowodowana moimi trzema artykułami stworzonymi w ramach współpracy z portalami branżowymi Testuj.pl oraz TestArmy. Dzisiaj chciałabym Wam je trochę przybliżyć.

Początkującym testerom lub kandydatom na testera pewnie bardziej znany jest portal Testuj.pl, który zajmuje się m.in. szkoleniami w obszarze testowania oprogramowania. Jednym z najpopularniejszych szkoleń zakończonych certyfikatem jest szkolenie ISTQB, w którym sama brałam udział kilka lat temu. Dodatkowo znajdziecie tam szkolenia z SQL, z automatyzacji testów, czy z inżynierii wymagań.
W ramach obu portali prowadzony jest firmowy blog o szeroko pojętej tematyce testowania oprogramowania. Testuj.pl zajmuje się szerzeniem testerskiej wiedzy i praktycznymi wskazówkami dotyczącymi technik testowania. Natomiast blog na stronie TestArmy jest skierowany bardziej do przedsiębiorców związanych z wytwarzaniem oprogramowania.

W zeszłym roku miałam przyjemność napisać kilka artykułów dla tych portali, a co za tym idzie, podzielić się swoją wiedzą z zakresu testowania dostępności oraz testowania użyteczności.

Pierwszy artykuł w całości jest poświęcony bliskiemu mi tematowi, czyli testowaniu dostępności.

Grafika: znak

Dostępność (ang. accessibility) to tworzenie usług i produktów uwzględniając potrzeby wszystkich grup użytkowników, w tym osoby ze specjalnymi potrzebami. Odnosi się to nie tylko do osób z niepełnosprawnościami (np. osób niewidomych, osób niesłyszących) , ale również do osób starszych, do osób o ograniczonych możliwościach poznawczych, czy do osób na ogół nie zaliczanych do grupy osób ze specjalnymi potrzebami, ale wymagających chwilowych udogodnień (np. osoba ze złamaną ręką).

Temat dostępności jest nie tylko ciekawy, ale przede wszystkim bardzo ważny, choć wciąż tak mało znany. Dlaczego jest mi tak bliski? Głównie dlatego, że wcześniej nie miałam pojęcia jak wygląda codzienne życie osób ze specjalnymi potrzebami i nie umiałam wyobrazić sobie w jaki sposób osoba niewidoma potrafi korzystać z internetu. Odmieniło się to w momencie gdy trafiłam na projekt z branży medycznej, który wymagał zgodności z wymogami dostępności. Moje postrzeganie dostępności zmieniło się  także po wizycie w galerii Niewidzialna Wystawa. Wbrew temu co może wydawać się widzącym użytkownikom, osoby niewidome świetnie potrafią korzystać z portali społecznościowych, obsługiwać skrzynkę mailową i ogólnie “surfować po internecie”. Ale pod jednym warunkiem: portal/program musi być odpowiednio dostosowany do norm dostępności.

Myślę, że powinniśmy czuć chociaż minimalną społeczną odpowiedzialność za likwidowanie barier technologicznych, aby umożliwić swobodne korzystanie z dóbr internetu wszystkim użytkownikom.

Ale pamiętajmy, że dostępność to nie tylko wymiar cyfrowy. To także dostępność w wymiarze architektonicznym, czym również zajmuje się Fundacja Klub Kontra, z którą jestem związana. Fundacja prowadzi portal Katowice bez barier, który jest bazą informacji o miejscach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.


Logo Fundacja Klub Kontra

W moim artykule znajdziecie informacje na temat tego, co testujemy w ramach testów dostępności oraz poznacie narzędzia, których używam na co dzień w pracy przy testowaniu dostępności.
Oczywiście artykuł nie porusza wszystkich ważnych kwestii związanych z testowaniem, a stanowi raczej wprowadzenie lub ściągę głównych punktów, które należy sprawdzić.

Po więcej szczegółów zapraszam do samego artykułu, który znajdziecie pod tym linkiem:
https://testuj.pl/blog/testowanie-dostepnosci-narzedzia-i-dobre-praktyki/

 

Temat dostępności kontynuowałam na blogu TestArmy.

Tym razem opisałam dlaczego w ogóle dostępność jest ważna i dlaczego musimy o niej mówić. Wspominam również, co zyskujemy dostosowując nasz produkt do norm dostępności i jak to się ma do wymogów prawnych. Poruszam też kwestię dlaczego dostępność mimo wielu korzyści nie jest nadal integralną częścią procesu tworzenia oprogramowania.
Dodatkowo znajdziecie tam przykłady błędów wskazujących na problemy serwisu internetowego z dostępnością.

Artykuł znajdziecie pod tym linkiem:
https://testarmy.com/blog/dostepnosc-serwisow-internetowych/ 

Grafika: użyteczność

Kolejnym artykułem, który ukazał się na blogu testuj.pl jest artykuł o testowaniu użyteczności.

Jest to również bliski mi temat, ponieważ w zeszłym roku ukończyłam podyplomowe studia User Experience Design / Product Design na uczelni SWPS.
Jak już pisałam w poście Testowanie a UX Design, obecnie użytkownicy nie zadowolą się faktem, że produkt czy oprogramowanie po prostu działa. Ważne jest jest to, jak ten produkt działa, jakie użytkownik ma doświadczenia i odczucia w związku z korzystaniem z danego produktu czy usługi.

Testowanie użyteczności to testowanie niefunkcjonalnych cech oprogramowania. Wśród tych cech sprawdzamy czy oprogramowanie działa sprawnie i względnie szybko, czy jest intuicyjne i logiczne, czy błędy są poprawnie obsłużone, oraz czy produkt spełnia normy dostępności. Sprawdzamy również estetykę i atrakcyjność produktu.
W artykule poznacie też 10 Heurystyk Nielsena, które mogą stanowić wytyczne do przeprowadzenia testów użyteczności.

Artykuł o testowaniu użyteczności znajdziecie pod tym linkiem:
https://testuj.pl/blog/testowanie-uzytecznosci-w-oparciu-o-heurystyki-nielsena/ 

 

Serdecznie zapraszam do lektury!


Mam nadzieję, że te trzy artykuły trochę tłumaczą moją mniejszą aktywność na blogu Nauczyciel w IT 😉
Brak czasu jest również spowodowany pewnym projektem, o którym mam nadzieję usłyszycie już niebawem!

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz być z nami na bieżąco
zapisz się na nasz darmowy newsletter!

 

 

Z pozdrowieniami,

Nauczyciel w IT

Logo nauczyciel w IT