Obrazek strona internetowa

Testowanie a UX Design 

Tester oprogramowania to zdecydowanie jeden z tych zawodów,
w których im więcej się wie – tym lepiej.

I nie chodzi tu tylko o wyspecjalizowaną wiedzę dziedzinową, a o szeroki zakres umiejętności
z dziedzin pokrewnych. Adam Roman już na samym początku książki “
Thinking-Driven Testing” zestawia umiejętności pożądane na różnych stanowiskach w branży IT i daje nam jasno do zrozumienia, że nie ma takich kompetencji, które potrafią zaszkodzić testerowi. Każda dodatkowa wiedza i umiejętności pomagają w byciu lepszym testerem.

Z racji tego, że jako testerzy możemy trafić na przeróżne projekty, to zdobycie wiedzy
i umiejętności w różnych obszarach jest kluczowe. Oczywiście wymagane umiejętności na stanowisku testera zależą w dużej mierze od firmy, w której pracujemy i specyfiki pracy. Jeśli jest to jeden, wieloletni projekt to wiedza projektowa może być akurat naszym największym atutem. Ale jeśli często zmieniamy projekty, to zapotrzebowanie na szerokie spektrum umiejętności rośnie. Czasem będziemy potrzebować utworzyć konto testowe poprzez bazę danych, innym razem przetestować API w Postmanie,  a kolejnym razem będziemy musieli sprawdzać zgodność

z dostarczonym designem.


Dlatego często rozmawiając o rozwoju testera oprogramowania wspomina się o modelu T-shaped.

Obrazuje on naszą jedną główną specjalizację w obrębie szeroko rozumianych testów oraz inne dodatkowe umiejętności przydatne na stanowisku tester oprogramowania, nie tylko związane ściśle z testowaniem. Mogą być to umiejętności z zakresu np. testów bezpieczeństwa czy testów wydajnościowych, ale mogą to być również umiejętności analityczne, związane z zarządzaniem lub projektowaniem.

Obrazek skills

Obecnie bardzo popularną ścieżką kariery dla testera jest rozwój w kierunku testów automatycznych. Jednak nie jest to jedyna z możliwych ścieżek, a na pewno nie jest to jedyny przydatny obszar wiedzy dla testera. Wraz z rosnącą popularnością i zapotrzebowaniem na UX Designerów oraz ogólną świadomością wpływu doświadczeń użytkownika na powodzenie produktu, znajomość tego obszaru może być coraz częściej pożądana u testerów. Zdarzają się już oferty pracy na stanowisko testera oprogramowania z wymaganiami związanymi ze znajomością zasad UX.

Dla formalności, słowo wyjaśnienia:

UX, User Experience Designer, czyli ‘projektant wrażeń użytkownika’. Pod tą nazwą kryje się tak naprawdę wiele działań i obszarów, które obecnie mają też już swoje odpowiedniki osobnych, wyspecjalizowanych zawodów, jak np. UX Researcher, Product Designer, UX Copywriter. Definicji UX jest wiele, ale upraszczając zagadnienie, sprowadza się to głównie do wywołania
u użytkownika jak najlepszych doświadczeń podczas korzystania z danego produktu.
Na doświadczenia użytkownika wpływa wiele czynników, takich jak użyteczność, funkcjonalność, niezawodność, łatwość w obsłudze, intuicyjna nawigacja, dostępność, przyjemność z korzystania z produktu itp.

Obrazek projektowanie

Aby zaprojektować produkt, który spełnia powyższe kryteria trzeba bardzo dobrze poznać
i zrozumieć użytkownika docelowego. Musimy wiedzieć dla kogo projektujemy, aby wiedzieć jak zaprojektować. Potrzeba tutaj dużej empatii oraz znajomości podstaw psychologii poznawczej by zrozumieć pewne mechanizmy, które kierują użytkownikami. Produkt powinien odpowiadać jak najlepiej na problemy i potrzeby użytkowników.

Zasada stawiania użytkownika na pierwszym miejscu nie jest wcale obca testerom. Testujemy produkt nie tylko by sprawdzić czy ‘działa’, ale również wcielamy się w rolę użytkownika i z jego perspektywy sprawdzamy funkcjonalne oraz niefunkcjonalne aspekty aplikacji, jak właśnie użyteczność. Szczególnie w firmach konsultingowych przeprowadzanie testów funkcjonalnych to nie wszystko. Zdarza się, że design jest dostarczony przez klienta w okrojonej formie i akurat nie mamy na pokładzie UX designera. Wtedy tester musi szczególnie czuwać by produkt był spójny
i spełniał wymogi użyteczności. Testowanie i UX Design mają więc w pewnym sensie wspólny cel.

Obrazek UX Design

Osobiście uważam, że wiedza z obszaru User Experience w chociaż podstawowym, minimalnym wymiarze jest niezmiernie przydatna, a nawet pokusiłabym się o stwierdzenie, iż jest niezbędna każdej osobie pracującej przy powstawaniu jakiegokolwiek produktu.


Znajomość zasad i metod User Experience rzuca nowe światło testerom (i nie tylko) na postrzeganie całego produktu w szerszym kontekście.

Im bardziej jesteśmy świadomi pewnych zachowań użytkowników, tym lepszy feedback o jakości aplikacji możemy dostarczyć. Tester jako osoba spędzająca dość dużo czasu z aplikacją może wychwycić te obszary produktu, które mogą być uciążliwe albo niezrozumiałe dla przyszłych użytkowników. W końcu tester to nie tylko ‘bug hunter’ donoszący programistom, że dana funkcjonalność nie działa. O jakości produktu decydują też pośrednio wrażenia użytkowników. Dlatego testerzy jak najbardziej powinni współpracować również z działem UX gdy tylko to możliwe.

 

 Z drugiej strony zawsze należy pamiętać, że tester to nie końcowy użytkownik. Fakt, że tester spędza 8 godzin dziennie testując produkt i zaczyna go już irytować sposób w jaki dana funkcjonalność działa, nie oznacza jeszcze, że nie jest to oczekiwane zachowanie dla użytkownika docelowego. Aby uniknąć takich sytuacji ważne jest zaznajomienie się testerów oraz całego zespołu projektowego z dokumentacją zespołu UX, np. z personą, czyli reprezentatywnym przykładem użytkownika końcowego. No i oczywiście poszerzanie wiedzy z zakresu User Experience.

I to chyba właśnie było powodem, dla którego postanowiłam zainteresować się tym całym ‘UXem’. Mimo iż moja kariera jako tester nie jest jeszcze taka długa, to zdarzały się momenty, w których sobie uświadomiłam, że ta wiedza jest naprawdę potrzebna nawet na stanowisku tester oprogramowania. User Experience Design to też alternatywna ścieżka rozwoju dla testera.
W opozycji do testów automatycznych, UX jest bardziej humanistyczną dziedziną. Nie oznacza to jednak, że to taka znowu łatwa i banalna dziedzina a UXem zostaje się ‘od tak’. Jak już wcześniej wspominałam, pod tym pojęciem kryje się wiele zagadnień i zakrawa to o takie obszary jak psychologia, marketing i strategia biznesowa. Polecam każdemu testerowi zaznajomienie się
z chociaż podstawami zasad z obszaru User Experience, bo to nie tylko bardzo przydatna dziedzina, ale też niesamowicie fascynująca!

Zapotrzebowanie nie tylko na UX designerów, ale też na kompetencje z tego obszaru wciąż rośnie. Z ciekawością obserwuję rynek IT pod kątem pojawiania się wymagań z zakresu User Experience na stanowiskach, które nie są tak do końca związane z projektowaniem. Subiektywne odczucie mi podpowiada, że testowanie i UX Design coraz bardziej będą się miały ku sobie. 

Bo testowanie i UX Design mają wspólny cel: dobro użytkownika. Bo zadowolony użytkownik to koniec końców zadowolony klient.
Obrazek testowanie

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz być z nami na bieżąco
zapisz się na nasz darmowy newsletter!

 

Z pozdrowieniami,
Nauczyciel w IT

Logo nauczyciel w IT